Commander in chief

Herregud vilken spännande serie! Har sysslat med olagligheter och har nu sett sju avsnitt, är fast! Visst, vissa saker är väldigt störande, som att hon alltid tar de rätta besluten (politiskt sett) och hennes tidigare nämnda frisyr. Men konflikterna är verkligen spännande, speciellt eftersom det rör sig om USA och där kan man ju inte vara säker på något. Jag tror inte att man hade kunnat göra en lika spännande serie om Sveriges statsminister. Visst pågår det rävspel och kohandel för fullt även här, men drevet går inte på samma sätt när något händer något. Dessutom är svenskarna ganska okritiska. De bryr sig inte i onödan liksom, vilket jag kan förstå eftersom det ändå känns rätt hopplöst.
I ett av avsnitten så handlade det om tortyr av en terrorist. Det är faktiskt inte en helt lätt fråga tycker jag. Självklart är jag helt emot tortyr och det borde aldrig få förekomma. Dessutom är det en dålig metod där offret ofta ljuger bara för att bli av med tortyren. Jag tror inte heller att hoten emot USA alltid är så akuta att det aldrig finns andra vägar att gå. I serien var det dock ett akut hot mot en lågstadieskola och då tycker jag att det blir svårare. Tänk om skolan hade bombats och flera hundra barn hade dött, hade man inte sagt då att man skulle göra vad som helst för att få det ogjort? Om jag skulle haft valet förintelsen eller att tortera Hitler är väl de valet ganska enkelt? Jag kommer att fortsätta att argumentera mot tortyr, men det är värt att tänka på fantasisituationen att man står med en terrorist i ena handen och hundra barn i andra handen...

Idag är det grått väder, hur tråkigt som helst. Ska bara vara inne hela dan, för omväxlingsskull. kanske att magnus kommer sen och gör lite lunch..hehe. Han började skolan idag så han gick upp klockan sju den stackarn. Men det är bra att han pluggar hårt så att han kan bli rik och försörja mig med gucciskor och chloéhandväskor. =)

Håller med Sara om att det är sjukt att man måste gå en kurs med sina föräldrar för att få övningsköra. Det handlar bara om att kontrollera alla mer och mer. Det är samhället har snart ingen frihet kvar, snart måste du ringa rosenbad och fråga om du får gå till ica eller om du hellre ska välja konsum. På tal om detta så vill en finländsk minister förbjuda balkongrökning. Det var det mest fascistiska jag hört på länge. Ingen ska bry sig om vad jag gör på min balkong! Min lägenhet är bara min och där bestämmer ingen annan. punkt.

Jaja, nu är det dags för Geena Davis igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback