Nyckelring och recept

Köpte en ny nyckelring häromdagen. Kan låta mycket trivialt och inte alls värt att skriva om i blogg med syfte att läsas, men jag ska säga att en nyckelring är så mycket mer än vad man tror. En nyckelring har du alltid med dig, du ser den hela tiden och den innehåller en av de viktigaste sakerna du äger. Länge har jag haft ett får som nyckelring, vilket passade utmärkt till min före detta bil Doris, men fåret kändes liksom inte lika klockrent definierande av mig själv längre (nej jag är inte galen, jag definierar inte min personlighet utifrån en nyckelring, men om man nu ändå ska ha en, vilket man måste, så gör det väl inget om den speglar en själv?). Efter mycket letande blev det ett svart läderhjärta från ordning&reda. Mycket classy.

Har ju lekt med tanken att öpnna en salladsbar men, föga förvånande, avfärdat den som orealistisk. Har även spunnit på idén att skriva en kokbok, men även detta känns i nuläget aningens avlägset. Kan dock inte låta mina sallader förbli oätna för alla andra än mig själv, så har tänkt lägga ut recepten här på bloggen. Bra idé va?! Lägger inte upp alla på en gång, utan i takt med att jag lagar dem. Så, nu kommer det första, som jag precis har ätit och som smakade mycket gott!

Laxsallad

Ingridienser (två personer):

2 laxfiléer
körsbärstomater
blandsallad
1 avocado
1,5 dl couscous
1 apelsin
dijonsenap (ca. 2 msk)
flytande houng (ca. 1 msk)
saffran (knappt ett paket)
olivolja
vittvinsvinäger


Skär upp sallad, tomater och avocado och lägg i en bunke. Pressa apelsinen och fördela saften i två små skålar eller glas. Det ena är till laxen och det andra till dressningen, så det kan vara lite mer i den som är till dressingen. I de som ska vara till laxen, blanda i salt, svartpeppar, olivolja och saffran. Till den som är till dressningen, blanda i salt, svartpeppar, saffran, olivolja, vitvinsvinäger, dijonsenap och flytande honung. Rör om ordentligt i båda, speciellt i den som är till dressningen som ska bli lite tjockare i konsistensen. Skär laxen i kuber och stek upp på hög värme i olja. Häll på den "såsen" som är till laxen nästan med en gång så att laxen drar åt sig såsen. Det som sedan blir över i stekpannan häller man i dressingen. Koka upp vatten till couscousen, lägg i en halv hönsbuljongtärning i vattnet. Blanda sedan ihop alltihop i bunken och det är färdigt!

Hm...kanske inte världens mest pedagogiska förklarning, om det är någon som mot förmodan skulle ge sig på att laga detta är det bara att fråga. Ser kanske inte så gott ut på bilden, beror på att jag kom på idén att ta en bild när jag redan hade käkat det mesta , därav all couscous på tallriken. image31

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback