Brännhet och svalkande ordning

England är ett lustigt land. Igår var det bonfire night här. Då bränner de snubbar (inte riktiga då, på låtsas) på en jättejättestor brasa för att någon gubbe för några hundra år sedan misslyckades med att spränga deras parlament i luften. Så samlas alla runt den stora brasan, där de symboliskt har bränt ihjäl en människa, och tittar på fyrverikerier och andra trix man kan göra med ljus och eld. Vackert.

En annan lustig sak med England är deras besatthet av te. Det är väldigt viktigt med te för engelsmän och själva ritualen för hur denna dryck tillagas är allt ifrån trivial. Detta går att läsa på Wikipedia om hur man tillsätter mjölken i tet:  "In Britain and some Commonwealth countries, the order in which the milk and the tea enter the cup is often considered an indicator of social class Persons of working class background are supposedly more likely to add the milk first and pour the tea in afterwards, whereas persons of middle and upper class backgrounds are more likely to pour the tea in first and then add milk.". Det är alltså av yttersta vikt att man häller i mjölen på rätt sätt för att inte uppfattas som någon ovetandes arbetarklassslyngel. Jag som inte alls har mjölk i mitt te frågar mig ju då vilken klass jag tillhör. Kanske tillhör jag den nya klasslösa generationen? Ja, det tål definitivt att grunnas på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback