Skit och godhet

Nu är det så skitigt i min lägenhet att skiten börjat sprida sig ut ifrån själva lägenheten. Måste nog städa snart så att inte grannarna börjar klaga på den växandes högen skräp i trappuppgången utanför min dörr. Eller så väntar jag så kanske trappstädarna tror att min lägenhet bara är en förlägning av trappuppgången och städar min lägenhet av bara farten. Eller så får jag ta till den allra mest effektiva strategin som existerar - bjuda hem mamma på middag. Då finns det liksom ingen återvändo, då måste det bara vara kliniskt rent. Mamma har inte något överseende med gulnande tidningar på köksbordet eller apelsinskal på skriv-och soffbordet. Det kanske måste bli så.

Igår inleddes ett av mina årligen, yttrest godtyckliga, religiösa utövelser. Det är den judiska påsken och då äter jag inte bröd. Ett oerhört rationellt beslut tagit på grund av religiös övertygelse. Nej, kanske inte. Min religiositet infaller när det passar mig, när jag har tid, möjlighet och ork. Ungefär som andra övertygelser, så som välgörenhet, miljöengagemang och goda handlingar i allmänhet. Man kan liksom bara vara god när inget annat kommer i vägen, när inget annat för tillfället känns viktigare. Inte kan man gå omkring och vara god dagarna i ända, hur skulle det se ut?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback