Veckodagsförvirring och fula tights

Imorgon återgår saker och ting äntligen till det normala igen. Det vill säga, tisdag heter tisdag, fredag heter fredag och så vidare. Jag blir helt bortkommet förvirrad när man helt plötsligt byter namn på dagarna. Okej om det är en dag, som Valborg eller så, men fem dagar är väl lite till att ta i. Det slutar liksom med att man får tänka till i flera minuter för att komma på vilken dag det är ("hm, vilken dag kommer först, dagen eller aftonen? och vilken veckodag är det egentligen som är dagen? vilket datum blir det då?). Vi har faktiskt namn på veckodagarna av en anledning - att alla ska veta vilken dag som menas, att vi ska mena samma dagar, att vårt samhäller överhuvudtaget ska fungera. Men nej nej, strunt i det tänkte någon smart människa och ändrade namnen på fem dagar i streck med förklaringen att någon som utgav sig för att kunna gå på vatten dog för 2000 år sedan. För bara 60 år sedan dog sex miljoner judar, men har vi bytt namn på någon dag för det? Kan vi inte bara byta ut alla veckodagar till judiska namn; måndag kan heta Cohen, tisdag Levi och så vidare. Eller alla de som dog i folkmordet i Rwanda, var är deras dagar? Nej, det är tydligen inte värt att rubba på samhällsordningen för att människor blev utrensade, men att Jesus dog och återuppstod och stack iväg igen, det är tydligen värt att skapa fullständig förvirring för.

I lördags (eller påskafton eller dagen eller vilken dag det nu var) när Cillan och jag gick från Nefertiti var det en kille som gick förbi som sa att mina byxor var fula. Det blev jag glad för. För det första var det inga byxor utan tights (rosa), men det spelar kanske ingen roll. Men vad roligt att jag faktiskt kan uppröra någon med mina kläder, speciellt när dessa är rosa tights. Vad kul att jag inte bara går obemärkt förbi, utan att någon faktiskt tycker att mina rosa tights är fula! Det är sannerligen något att glädjas över.

Kommentarer
Postat av: Anonym

- Hej, jag heter Julia och jag är Clarasbloggolist.
- Hej Julia!

2008-03-26 @ 17:03:47
Postat av: Clara

-Hej Julia! Snöar det i huvudstaden också? Annars får du komma hit och bygga snögubbar med mig.

2008-03-26 @ 21:16:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback