Mattfransar och språkschizofreni

Har bytt förälder nu, vilket drastiskt har minskat tonårsutbrotten för ett tag i alla fall. Nu är det dock helt nya regler att komma ihåg att följa. Den svåraste är att inte gå på mattfransarna. Vissa kan bara inte gå över mattfransarna. Jag gör mitt bästa.

Jag verkar helt oförväntat ha förvandlats till en språkpolisernas största fiende. Helt plötsligt finner jag mig i hetska debatter om språklig korrekthet där jag passionerat försvarar alla möjliga sorters grammatiska fel och förordar en fullständigt släpphänt behandling av vårt språk. Det är konstigt, för jag hatar när folk säger eller skriver fel. Jag är nog schizofren ändå. När allt kommer omkring.

(Lägg för övrigt märke till i rubriken de fantastiska ord svenska språket skapar i sitt korståg mot särskrivning.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback