Samma skit

Jäklar vad förbannad jag är nu. Tittar på Agenda och lyssnar till vår statsminister som nog måste ha en av de mest genomruttna människosynerna i världen. Enligt överenskommelsen med folkpartiet och de andra så skulle ju ersättningsnivåerna i sjukförsäkringen och a-kassan sänkas temporärt tills man hade råd att höja dem igen. Redan detta var ju katastrof för många av dem som är arbetslösa. Det finns inte noll arbetslöshet, alltså kommer sänkta ersättningsnivåer alltid och utan undantag drabba enskilda människor. Nu står Reinfeldt i Agenda och säger att han tror att det finns ett direkt samband mellan nivåerna i ersättningerna och arbetslösheten! Han säger alltså att ju lägre ersättningar ju fler folk i arbete! Herregud! Han tror verkligen att folk inte vill jobba utan vill gå på bidrag.

Så när han fick frågan om studenters eknomi, till exempel de som inte får a-kassa under sommaren nu, då svarar han bara att ja, då får man försöka ännu mer att skaffa ett jobb. Som om det vore så jäkla lätt! Visst det är klart att många tycker det är gött att vara ledig på sommaren och slippa jobba, men de flesta vill nog ändå jobba eftersom det generar mer pengar. Men det finns inte jobb till alla, det är bara så, eller ska Fredrik och Filippa låta alla studenter rensa deras rabatter? Och visst, jag tycker det vore hur bra som helst om fribeloppet slopades, men man kan ju inte begära att någon som redan har en heltidssyselsättning ska jobba utöver det för att ha råd till överlevnad. Det kan leda till klasskillnader mellan vilka som har råd att plugga (läs rika föräldrar) och vilka som inte har det.

Jag minns när jag var aktiv inom politiken. Då fanns inte alliansen och vi i liberala ungdomsförbundet såg moderaterna som i princip lika goda kålsupare som sossarna (eller så kanske jag bara romantiserar). Nu har till och med jag kommit på mig själv med att se på moderaterna med blidkare ögon och det är ju livsfarligt. Moderaterna har ingen politik för alla i Sverige. Jag ser inget annat alternativ för mig än att rösta på folkpartiet, men om moderaterna ska komma på släp i alla val framöver tror jag nästan att det blir en blankröst. Politiken i Sverige har blivit så grymt polariserad - rött mot blått. Men vi har sju partier och om man ser bort mot hur statsmakten har sett ut och allt det där och istället tittar på hur partiernas program om ideologier ser ut så finns det en rad andra konstellationer för hur Sverige skulle kunna styras. Jag vill inte att moderaterna ska styra Sverige! Vill inte! =)

Oj nu blev det ett jättelångt politiskt inlägg. Antagligen ingen som orkar läsa men jag behövde avreagera mig lite. Är grymt trött på de så kallade nya moderatena. Det är ju bara samma skit.

Kommentarer
Postat av: magnus

Häng dem högt! Grilla dem! Skulle de inte fixa en massa nya jobb? Det var väl det som var hela poängen med att rösta höger?

Postat av: Martin

Nu la jag visserligen min röst på FP, men att ens lägga rösten "åt det hållet" var nog mitt största misstag under 2006.

2007-01-22 @ 17:04:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback