Tjatmoster och potatissallad

Herregud, trodde aldrig att mamma skulle gå härifrån idag. Vet inte om hon försökte jävlas för att hon råkade se mig idag när jag hängde ut genom balkongdörrarna med ett avslappnande glas vin och en cigg (medan potatisen och squashen brändes bäst de ville i köket, tills brandalarmet utlöstes. Så var en era av tjuvrökande över.), eller om hon bara var sällskapssjuk (vilket verkar skumt eftersom hon var på en lång promenad-date under dagen). Efter att ha försökt köra ut henne otaliga gånger får hon för sig att börja prova alla mina jackor (för hon kan ju inte ha en bronsjacka på sig på Marstrand, eller kan man? Det ska väl dem skita i egentligen om hon vill se ut som en st tropez-brud), trots att hennes egen jacka ser ut att duga alldeles utmärkt. Hon börjar mer och mer låta som någon av tanterna i Helt Hysteriskt, som när hon utbrister "Åh! Jag måste få prova denna! Det är en grön jacka, jag som ääääääälskar grönt! Grönt är ju min bästa färg! Men vad smal den var, hur kan du ha en så smal jacka, jag är väl smalare än du? Eller mindre över huvud taget. Nä den här var för smal, det kan jag inte ha på Marstrand." Suck.

Gjorde i alla fall födelsedags middag åt min lillebror idag, som fyllde 19, och tänkte skriva ner receptet här. Kycklingen börjar bli en klar favorit hos mig, salladen var okej (de andra tyckte nog den var godare än jag tyckte), men jag skulle nog hellre göra den med ren getost istället för den marinerade parmesanen, men min bror tycker inte om getost så det fick bli vad det blev. Ett hett tips är också att inte bränna potatisarna i ugnen. =)

Kyckling med potatissallad (ca. 4 pers)

Ingridienser:

kycklingklubbor (1-2/pers.)
1 tsk sambal olek
2 tsk mango chutney
2 tsk dijon senap
3 msk sweet chilli - sås
ingefära
salt
peppar

små färskpotatisar (kanske 20 stycken)
4 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
basilika
salvia
2 tsk flytande honung
salt
peppar

1 påse blandsallad
1 avocado
1 squash
körsbärstomater
marinerad parmesanost i bitar (eller getost)
vitlökspulver

dressing:

4 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
2-3 tsk dijon senap
3 tsk socker
salt
peppar

Skär potatisarna i halvor och koka upp i cirka 3 minuter. Blanda under tiden ingridienserna till potatisen i en bunke. Blanda potatisen med röran och lägg på en plåt i ugnen: 225 grader i 20-25 minuter. Skär upp squashen och stek i olja med salt, peppar och vitlök. När potatisen och squashen är färdiga: låt svalna och blanda sedan med övriga salladsingridienser. Blanda ihop dressingen så att den blir krämig och blanda runt i sallden ordentligt.

Blanda ihop ingridienserna till kycklingen till en glaze. Pensla rikligt över kycklingarna och stek i ugen på 225 grader i cirka 25 minuter. Smaklig måltid!
image33

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback