Anding och lurendrejerifobi

Instruktören på body balance talade idag under avslappningen om för oss att vår andning är vårt vertyg som bland annat hjälper oss att reflektera och fatta beslut. Det blev jag bara stressad av att höra. Alla mina beslut bör jag alltså kunna fatta enbart genom att andas. Vad är då mitt problem?

Ser på Kunskapskanalen att nu ska man förbjuda homeopatisk medicin därför att den inte kan visa upp någon vetenskaplig effekt. Så typiskt västerländsk. Vi vägrar att bli lurade. Strunt samma om det visar sig fungera utan att innehålla några farliga ämnen som ger bieffekter. Finns det inga kemikalier som man kan se reagerar med varandra så fungerar det inte. Punkt slut. Så fort någon nämner placebo förpassas läkemedlet till stenåldern. Trots att placebo är det mest genialiska läkemedel som existerar. Man blir frisk - utan att ta medicin. Men nej nej, vi västerlänningar vill ta medicin. Hellre det än att blu lurade.

Kommentarer
Postat av: Johan

"Strunt samma om det visar sig fungera utan att innehålla några farliga ämnen som ger bieffekter"



Det är ju just det som det inte visat sig göra! Det är det som menas med att vetenskapliga bevis saknas.



2010-03-11 @ 22:04:37
Postat av: Julia

Clara, jag måste faktiskt erkänna: jag har slutat läsa din blogg. Det händer lixom som inte så mycket här tycker jag...

2010-05-10 @ 14:14:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback