Dåligt samvete och den mänskliga faktorn

Det är inte ofta jag äter framför teven. Det sker nästan bara när jag äter take away. Men idag bestämde jag mig för att äta min biff och min getostsallad framför teven. Min goda, dyra, hemmamarinerade biff. Så kör Uppdrag Granskning igång och vad handlar det om? Jo, det handlar om köttet som miljöboven nummer ett. Kött är värre än både bilism och flyg och allt annat dåligt. Kött kommer i princip att leda till världens undergång, det säger till och FN. Och där sitter jag framför teven -  en fattig student som bestämt mig för att unna mig en finmiddag med en rejäl köttbit. Jag sitter där och skär allt långsammare i den möra biffen och känner mig skyldigare och skyldigare för varje tugga. Så börjar dem prata om kornas bajs och kiss och pruttar och rapar och jag känner hur kniven nästan glider hur handen på mig och köttet stoppar sig i halsen. Ska aldrig mer äta framför teven. Vill inte ha dåligt samvete. Jag vill bara äta min biff ifred.

Kom att tänka på ett mycket intressant begrepp idag: "den mänskliga faktorn". När den mänskliga faktorn spelar in är det något ovanligt. Vi vill helst inte att det ska finnas någon mänsklig faktor. För människor gör egentligen ingenting. Människor bara lallar runt och letar möjliga faktorer till misstag. Människor är inte ansvariga för något. Människor gör inte rätt, människor gör inte fel. Människor gör ingenting. Det är därför man måste definiera ut de fall där människor trots allt råkat ha något för sig och det är den mänskliga faktorn. I mestadels är människor oerhört passiva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback